Pozycjonowanie to wielki wręcz niekończący się zbiór, który łączy w sobie szereg różnego rodzaju działań, mających doprowadzić wybraną stronę do uzyskania wyższej (jak najwyższej) pozycji w wyszukiwarce. Cel jest prosty. Najlepiej aby było, gdyby wskutek pozycjonowania strona zajęła pierwsze mieszkanie a to po wpisywaniu do wyszukiwarki przynajmniej kilku odmiennych fraz bądź słów kluczowych. Ten właśnie cel ogromnie trudno osiągnąć, co nie znaczy, że nie należy do niego chcieć. Każde działania związane bezpośrednio z pozycjonowaniem zawsze będą korzystnie wpływać na popularność i widoczność strony w sieci.
Wszystkie te działania, które wykonują się na „SEO” (Search Engine Optimization), czyli optymalizacji dopasowanej do wymogów wyszukiwarek, można wydać na dwie elementarne grupy. Pierwszą stworzą działania wewnętrzne, drugą z kolei działania zewnętrzne. Na że nie można tutaj powiedzieć, że któreś z nich są ważniejsze. Aby pozycjonowanie stron internetowych rzeczywiście okazało się skuteczne, należy zawrzeć w nim metody obejmowane zarówno przez działania wewnętrzne, jak i działania zewnętrzne.
Czym jednak są właściwie te dwie grupy? Otóż działania wewnętrzne to te aktywności, które podejmowane są bezpośrednio na pozycjonowanej stronie internetowej. Można zaliczyć do niej jej audyt i ogólną analizę, a także wszelkiego typu poprawki mające na celu poprawić jej szybkość czy choćby sam wygląd. Przykładem działania wewnętrznego będzie te dobór słów oraz fraz kluczowych. Każdorazowo muszą być one dopasowywane do jednej strony internetowej. Na kolejne hasła będzie pozycjonować się internetowy sklep obuwniczy, a na inne blog zajmujący się kosmetykami.
Pozycjonowanie stron internetowych to także szereg działań zewnętrznych, czyli tych wykonywających się już poza obrębem głównej strony. Najprostszym przykładem owego sposobu prac jest pozyskiwanie linków. Do działań zewnętrznych można też jednakże zaliczyć ogólne budowanie zaufania do firmy lub zdobywanie lojalności klientów.